fbpx

Online verkopen is vallen en opstaan. Hoewel dit vaak anders wordt geschetst door vele businesscoaches en andere online experts. Maar je kunt niet van 0 naar 100 klanten. Of van geen omzet naar 10K per maand. Hoeveel gas je ook geeft. 😉 Je hebt simpelweg werk te doen.

 

Ik ben 1,5 jaar bezig en nu pas vallen de kwartjes

Onlangs sprak ik een klant en die zei heel mooi: “Ik ben inmiddels 1,5 jaar bezig met het neerzetten van mijn online basis en nu pas vallen de kwartjes. En klikken er verschillende onderdelen in elkaar. Voor mijn gevoel duurde dit heel lang, maar nu weet ik: dit is een normaal proces.”

Deze klant zag: alles moet kloppen, wil het werken. Je slaagt er niet in om te verkopen als je je doelgroep ‘matig’ in kaart hebt gebracht. (Lees: niet verder komt dan demografische kenmerken. En dat is in veel gevallen zo!) Waarom? Alleen al omdat je geen scherpe positionering en steengoed aanbod kan ontwikkelen als jij niet precies weet voor wie.

Zonder duidelijke doelgroep, scherpe positionering en steengoed aanbod ben je nergens. Dit stroomt namelijk door in alles. In hoe je je mailfunnel opbouwt, hoe je je salespages schrijft én hoe je je advertenties inricht.

Het kan niet in één keer super succesvol zijn

 

En tegelijkertijd kan je dit alles niet in één keer goed doen. Je moet immers ergens beginnen om te weten of je goed zit of nog wat moet optimaliseren. Dus het is helemaal oké als jij begint met een basale omschrijving van je doelgroep, een aanbod maakt dat jij zelf leuk vindt en een positionering verzint waarvan jij denkt dat het aanspreekt. Maar wees je ervan bewust dat je daarna bereid moet zijn om te optimaliseren en je alles misschien weer helemaal om moet gooien.

De cijfers gaan jou leren wat er nog beter mag: op welk punt jij jouw doelgroep nog beter mag leren kennen. Hierdoor weet je vervolgens ook hoe je jouw positionering nog meer mag aanscherpen, zodat het duidelijk wordt voor jouw doelgroep dat ze bij jou moeten zijn. Maar ook zodat je in staat bent om jouw aanbod te finetunen, zodat het nog beter aansluit op de behoeften van jouw doelgroep. En je dat vervolgens weer kan meenemen in alle andere onderdelen: salespages, mails, advertenties, social media berichten, etc.

 

En… het wordt makkelijker! 🙂

 

Zo wordt alles steeds een stukje beter (en makkelijker!). Mits jij open minded kan zijn en de drive hebt om door te gaan en niet blijft hangen in het oude, omdat jij denkt dat het gewoon MOET werken, terwijl de cijfers je duidelijk vertellen dat dit niet zo is. 😉

Dus trap niet in de valkuil en de mooie praatjes dat je een overnight succes kan worden door online te gaan verkopen. Maar als je ervoor durft te gaan en blijft gaan, dan is the sky the limit.

Ben jij bereid om het werk te doen?

 

Laat een reactie achter

14 + 12 =